Fazy rozwojowe psa
Kto chce wychować i szkolić psa, musi poznać jego psychikę, sposób w jaki pies przyjmuje i oceniania zjawiska świata zewnętrznego. Właściwy rozwój fizyczny i psychiczny psa, podobnie jak wszystkich młodych zwierząt, zależy od wielu czynników, między innymi od odpowiedniego pomieszczenia, racjonalnego żywienia, dobrych warunków higienicznych i wielu innych jeszcze czynników. Okres socjalizacji z psami i ludźmi jest niezwykle ważny dla prawidłowego rozwoju psa. Jednak wielu ludzi niepowodzenia w wychowaniu psiaka woli tłumaczyć czynnikami genetycznymi. Uważają, że skoro pies odziedziczył jakieś skłonności po rodzicach to żaden trening nie pomoże. Oczywiście zdarzają się takie przypadki, kiedy zaburzenia charakteru odziedziczone są po rodzicach, jednak najczęściej wywołane są one jakimiś wpływami środowiska zewnętrznego.
Faza prenatalna (przed urodzeniem)
Rola hodowcy na mentalność szczeniaka rozpoczyna się już przed jego urodzeniem.
Rezultaty badań wykazują, że szczeniaki suk które podczas szczenności były
pieszczone i głaskane są spokojniejsze i łatwiej poddają się socjalizacji. I
odwrotnie, szczeniaki suk które poddane zostały zbyt dużej ilości bodźców, tzn.
szczennych suk które były stresowane, mają problemy z koncentracją, są
wrażliwsze emocjonalnie i trudniej im będzie stworzyć socjalne relacje. Podział
całego procesu dojrzewania szczeniaka i młodego psa na fazy rozwoju nie jest
łatwy, bo w zależności od rasy, miotów i rozwoju poszczególnych osobników, fazy
te mogą być przesunięte w czasie.
Do tego dochodzą różnice w środowisku i dopasowaniu do środowiska w którym
szczeniak przebywa, jak i bardziej skomplikowane relacje socjalne między
przewodnikiem a psem.
Psia socjalizacja przebiega ma przestrzeni całego jego życia, choć z pewnością
okres od narodzin do 16 tygodnia jest najintensywniejszy w procesie dorastania i
dojrzewania. Należy pamiętać że decydując się na posiadanie psa, tym samym
decydujemy się na życie z nim, pracę, szkolenie i opiekę nad nim aż do
o0statnich jego dni.
Lp. |
Wiek |
Faza rozwojowa |
Charakterystyczne cechy |
Postępowanie |
1 |
0-13 dni |
Noworodek
|
W tej fazie szczenię nie wykazuje
jeszcze przedsiębiorczości i nie opuszcza swojego gniazda. |
W tym okresie najistotniejsze jest
zapewnienie szczeniętom oraz matce szczeniąt maksymalnego spokoju a
także zapewnienie właściwej opieki karmiącej suce. Kontakt ciała z rodzeństwem, jak również wczesna stymulacja z naszej strony poprzez dotyk jakim jest głaskanie są bardzo ważne dla łatwiejszej socjalizacji jak i dla niższego poziomu stresu w późniejszym rozwoju psa. Nie powinno się podnosić szczeniaków dopóki mają one zamknięte oczy. Z tego powodu, że zmysł równowagi jest rozwinięty u nowonarodzonych szczeniaków a zmysł wzroku w dalszym ciągu nie. Równowagę utrzymuje się wykorzystując obydwa te zmysły... tak więc bez wykształconego wzroku, podnoszenie szczeniaków wpływa negatywnie na poziom stresu w późniejszych okresach życia. Socjalizacja to proces włączenia jednostki do społeczności. W odniesieniu do psów oznacza to, że szczenięta w okresie socjalizacji poznają sytuacje i zasady życia społecznego, typowe dla ich środowiska. |
2 |
13-20 dni |
Faza tranzycyjna (przechodnia)
|
W tym okresie kształtuje się większość zmysłów szczeniaka, przede wszystkim wzrok i słuch, oczy szczeniaka otwierają się jak również następuje otwarcie kanału słuchowego. |
Skoro szczeniaki zaczynają widzieć i słyszeć, można powoli wprowadzać bodźce wzrokowe czy słuchowe (radio, telewizor, różnorodne dźwięki, zwiedzanie pomieszczeń). Uwaga jednak, żeby nie przesadzić - nie chcemy szczeniaka narażać na permanentny stres. |
3 |
14-49 dni |
Faza psiej socjalizacji
|
Szczeniaczki swoim
wyglądem i zachowaniem coraz bardziej przypominają dorosłe psy.
Bezwładne, nieskoordynowane ruchy stają się coraz bardziej celowe. W
improwizowanych walkach wykorzystują igły zębów, uczą się jak mocno
należy ugryźć, aby zadać ból. Czując ugryzienia dowiadują się, co to
jest zadany ból. |
W tym okresie pies uczy się być psem
jak i również podlega socjalizacji z człowiekiem. Hodowca powinien
mieć regularne kontakty ze szczeniakami. W zbędnej trosce o szczeniaka nie należy izolować matki od miotu, lub oddzielać od reszty „zagrożonego” malca. Taka niewczesna interwencja w dyscyplinujące działania matki w stosunku do psiaka o silnie dominującym charakterze zaowocuje w przyszłości licznymi kłopotami wychowawczymi, jakie sprawi on swemu właścicielowi. Choć w tym okresie najważniejsze jest by szczenię się nauczyło zachowania w stosunku do innych psów, aby umiał regulować siłę ugryzienia i rozumiał znaczenie porządku sfory, nie należy jednak zapomnieć o znaczeniu kontaktów z człowiekiem, jakie nawiąże w tym czasie. W tym okresie należy brać szczenię często na ręce, głaskać, delikatnie przewracać na grzbiet, kontrolować stan oczu uszu, łap, oglądać żeby, pielęgnować. W czasie tych zabiegów szczenię uczy się przyjemnych doświadczeń z kontaktów z człowiekiem, choć początkowo jest to dla niego również lekki stres. Szczenię w tej fazie powinno mieć zapewnione zarówno ciepło jak i bezpieczeństwo opieki matczynej jak i przyjemność z kontaktów z człowiekiem. |
4 |
5-7 tydzień |
|
Zapachy nabierają dużego znaczenia dla szczeniaka, u szczeniaków wzbudza się popęd myśliwski co obserwujemy jako zabawy z np. piłeczką. Socjalizacja do własnego gatunku jest bardzo silna w tym okresie, odebranie szczeniaków od matki w tym wieku życia, stwarza duże ryzyko "stworzenia" psów, którym będzie brakowało psiego języka. |
W tym okresie człowiek nie jest w stanie zastąpić roli suki w wychowaniu szczeniaka. |
5 |
7-12 tyg. |
Faza socjalizacji z człowiekiem
|
Po tym jak maluchy nauczyły się jak być
psem, muszą teraz nauczyć jak żyć wśród ludzi. |
Jest to najwyższy czas, w którym
powinno się uczyć psa podstawowych komend i zasad dobrego
wychowania, kontynuując jednocześnie oswajanie z otoczeniem i innymi
psami. Można w tym celu skorzystać z pomocy i doświadczenia innych
psiarzy lub tzw. psiego przedszkola - miejsca, gdzie spotykają się
regularnie młode psy właśnie po to, żeby uczyć się zachowania w psim
towarzystwie. Chcąc wychować szczenię na odważnego i przyjaznego psa, należy od początku zwracać uwagę na to, by miało ono odpowiedni kontakt z ludźmi i z innymi psami. |
6 |
12-16 tyg. |
Faza ustalania hierarchii
|
W czasie psiak przestaje być
szczeniakiem, a staje się dorastającym psem, czyli nastolatkiem. |
Zainteresowanie życiem i środowiskiem
wzrasta mocno u szczeniaka który chce wszystko zbadać i
skontrolować, nie przychodząc zawsze na zawołanie, co większość z
nas nierozumnie tłumaczy jako nieposłuszeństwo. Spełniamy tu bardzo
ważną rolę jakim psem pies zostanie w przyszłości... szczeniakom
niepewnym musimy zwiększyć wiarę w siebie, a szczeniakom zbyt pewnym
siebie pokazać gdzie jest ich miejsce. Trzeba tego jednak dokonać
bez konfliktów ze szczeniakiem. Zbyt wielu z nas używa agresji w
wychowywaniu szczeniaka zapominając że agresja z naszej strony
nauczy tylko szczeniaka rozwiązywanie przyszłych przedstawionych mu
problemów właśnie agresją. W tej fazie następuje też zmiana zębów, a co za tym idzie niszczenie i gryzienie wszystkiego co znajdzie się w zasięgu pyszczka naszego stworzonka. Dlatego ważne jest, aby pies miał zawsze coś pod łapą do gryzienia (gryzaki z suszonej skóry cielęcej, dużą cielęcą kość, suchy chleb). |
7 |
4-8 miesiąc |
Faza ucieczek
|
W tym okresie piesek odczuwa coś, co
możemy określić jako zew wolności. Dotąd posłusznie przychodzący na
zawołanie pies, nagle głuchnie i oddala się w przeciwną stronę.
Takie zachowanie jest całkiem naturalne w wilczym stadzie. W tym
czasie młody samiec zaczyna się rozglądać za partnerką seksualną, a
samica ma pierwszą cieczkę. |
Wiedząc o tym naturalnym instynkcie właściciele psów powinni w tym okresie zwracać szczególną uwagę na zachowanie swoich podopiecznych. Kiedy zauważą skłonności swoich podopiecznych do znikania, mogą pomóc spacery po nieznanym terenie, gdzie psiak czuje się mniej pewnie i nie oddala się tak chętnie od swojego pana. To rozwiązanie wzmocni więzi w stadzie i będzie stanowiło znakomitą wskazówkę dla psa, że to właśnie właściciel jest przewodnikiem stada. |
8 |
6-14 miesiąc |
Okres dojrzewania
|
W tym wieku pies dojrzewa psychicznie
oraz fizycznie Okres dojrzewania tj. uzyskiwania przez zwierzę
zdolności do rozrodu łączy się z wyraźnymi zmianami fizycznymi,
fizjologicznymi i psychicznymi. Dorosłość to nie tylko osiągnięcie
pełnego wzrostu i potencjalnej gotowości do rozrodu, ale także
zmiana dotychczasowych, szczenięcych modeli zachowań. |
Reakcja właściciela na irracjonalne
zachowania dorastającego psa może ukształtować wzór zachowania w
całym dorosłym życiu. Może być pewnie, że osiągnie skutek odwrotny
do zamierzonego starając się dodać odwagi psu, stwarzając mu
cieplarniane warunki i usuwając wszelkie przeszkody. Jednakże
karanie za takie zachowanie też przyniesie złe skutki. Spokój i
ignorowanie takich zachowań pokazują psu, że nie ma o co robić
zamieszania. W tej fazie życia pies jest również zafascynowany zapachami. Trzeba też być na baczności jeśli chodzi o gonitwę za dziką zwierzyną. Około 12 miesięcy przypada też okres lęków jak np. pies się boi ciemności czy cieni. |
9 |
1-4 lat |
Wiek dojrzały |
W okresie wchodzenia w dorosłość
pojawia się potrzeba względnie stałego miejsca w hierarchii. |
Właściwe relacje z psem są wtedy gdy
pies respektuje polecenia człowieka, a człowiek kontroluje jego
zachowania. Taką pozycję człowiek zyskuje bez walki, systematycznie, konsekwentnie i spokojnie ucząc psa posłuszeństwa, które w jego mniemaniu daje więcej korzyści niż niewłaściwe zachowanie. Czasem zdarza się, że pozycja psa nie jest do końca ustalona, a pies otrzymuje od domowników sprzeczne sygnały – pozwolenie i nieświadome nagradzanie pewnych, negatywnych zachowań i jednoczesne karanie tych samych zachowań w innych sytuacjach lub w innym czasie. Skutkiem takiego postępowania mogą być trudności z posłuszeństwem, a nawet może pojawić się agresja. Zachowanie psa w okresie dojrzałości będzie wynikało z jego doświadczeń w poprzednich fazach rozwojowych oraz świadomości, na jak wiele mógł sobie do tej pory pozwolić. |
10 |
Starość i śmierć |
Proces starzenia się psów rozpoczyna się u niektórych ras bardzo wcześnie u niektórych później. Przeciętna długość życia to 12 – 14 lat, ale psy ras olbrzymich żyją średnio 8 – 10 lat, natomiast pieski ras małych często dożywają 15 – 18 lat. Stare psy często cierpią na nowotwory, są bardziej podatne na choroby zakaźne. Chętnie szukają ciepłego, spokojnego miejsca i potrzebują wiele czułości i życzliwości. |
Od starego psa nie powinno się wymagać
zbyt wiele ruchu, ponieważ obciąża to układ krwionośny i serce. Człowiek nie powinien pozwolić na to, żeby starość była dla psa przyczyną jego męczarni. Gdy pieskowi samo przyjmowanie pokarmu sprawia trudność, gdy nie wytrzymuje z załatwianiem się do odpowiedniego miejsca i czasu, gdy odczuwa bóle lub gdy jest sparaliżowany z każdym dniem słabnie, przychodzi czas, aby swego drogiego przyjaciela uwolnić od cierpień. |
Niezależnie jakie zadania ma spełniać w przyszłości Wasz pies należy go :
1.Przyzwyczaić do imienia,
2.Przyzwyczaić do własnego legowiska i nowych warunków bytowania,
3.Nauczyć przestrzegania czystości w domu,
4. Wyrabiać pewność siebie stopniowo i delikatnie oswajając go ze zjawiskami
otoczenia (ruch uliczny, hałas),
5.Oswajać z obcymi ludźmi i innymi zwierzętami,
5.Przyzwyczaić do chodzenia na smyczy i w kagańca,
6.Stopniowo wyrabiać sprawność fizyczną
7.Nauczyć zasad posłuszeństwa
Opracowano na podstawie:
• A. Lisowski, Mój pierwszy pies, opracowanie
• J. Fisher, Okiem psa, PWR i L1990
• Terry Ryan, Kirsten Mortensen, Przechytrzyć Psa, Galaktyka
• Stanley Coren, Tajemnce Psiego umysłu, Galaktyka
• Celina del Amo, Leksykon wychowania szczeniąt, REA 2000
• Horst Bielfeld ,Psy. Rasy, szkolenie, pielęgnacja
• http://www.dogscribbler.com